Jesus egna vipsare

Att vara kristen är inte att ha en viss stil; att se ut eller uppföra sej på ett speciellt sätt. Tvärtom! Kristna kan se ut nästan hur som helst, vara blyga, tuffa, smarta, eller trögtänkta. 
Titta på dom lärjungar Jesus valde får du se att det är sant. Och använder vi fantasin och gör några av dem till barn i din egen ålder kan det se ut så här:

Petrus
Petrus var ”super-kristen” som delade ut VIPS-tidningar till alla i hela skolan. Och när han kom hem ställde han sej på en låda mitt på gården och berättade om Jesus för alla som ville höra. Han hade bestämt sej för att bli den bästa vipsaren i hela världen.
Men en mörk kväll när han var på väg hem blev han stoppad utanför porten. Det var tre stora killar i skinnjackor som stod där och rökte.
– Jasså. Du är religiös du…, sa en och trängde in honom mot väggen. Eller hur?
– Näääee…, svarade Petrus och lade handen över Jesus-märket.
– Säkert det!
– Det är klart, sa Petrus. Tror du jag är så knäpp va?
Då släppte de honom, men på väg upp i hissen grät han.

Andreas
Andreas tyckte alltid att det var lika läskigt att redovisa för klassen. Han gillade inte att alla tittade på honom.
När VIPS-tidningen kom ut delade hans bror Petrus ut den i hela skolan. Och Andreas var glad att han slapp. Men ibland tyckte han att han var en riktigt dålig vipsare. Bara en tidning gav han bort själv. Den gav han till Simon, han som inte fick gå till fredagsgruppen i kyrkan för sin mamma. Men Andreas och han brukade gå bort till bron och fiska tillsammans. Och då pratade de ibland om Jesus.

Jakob
Jakob var tvärsäker: Den som inte ville bli räddad av Gud måste ju vara dum i huvudet. En rast skulle han och hans bror Johannes vipsa. Men de blev så arga på en kille som inte ville tro på Jesus att de klådde upp honom. Och sedan ville inte den killen höra talas om Jesus mer. (Man lär sej av misstagen.)

Johannes
Johannes och Jakob fick inte längre gå till samma fritids. Personalen stod inte ut. Men efter det misslyckade vipsandet på skolan kom Johannes på att han själv inte visste så mycket om Jesus. Om man ska presentera någon för andra måste man ju känna honom själv.
Så han kom på att det viktigaste av allt var att själv lära känna Jesus. Han började lyssna noga på vad ledarna i kyrkan hade att berätta. Men det räckte inte, Johannes ville förstå sig på Jesus själv. Han började läsa Bibeln och talade med Jesus ofta och länge. Och då är det klart att man lär sig känna igen Jesus och höra hans röst.
Ibland inbillade sig Johannes att han var mer kompis med Jesus än de andra. Och vem vet?

Tomas
Tomas tyckte mycket om Jesus, talade ofta med honom och kunde inte tänka sig att ha det på nåt annat sätt. Men det var lite besvärligt att vipsa.
Dom andra vipsarna verkade vara så säkra på sin sak. Till exempel visste Tomas att Jesus gör sjuka friska, det står ju i Bibeln också. Och fast han visste det blev kompisarnas frågor besvärliga att svara på. Han hade ju aldrig varit med om det själv.
Innerst inne visste han att det var riktigt, riktigt sant. Men han ville se det med egna ögon också. Han ville vara bombsäker på allt, fast oftast var han osäker. (När han rättade sin mattebok kollade han alltid alla tal två gånger i facit.)

Judas
Judas tyckte det var jätteroligt att bli vipsare. Tänk på alla klistermärkena, knapparna och allt annat. Han var ivrigast av alla att samla in pengar till Juanita, vipsarnas fadderbarn i Sydamerika. Och han kände sig betydelsefull när han delade ut VIPS-tidningen.
Jesus var nog bra, men honom kunde man ju inte hålla på med hela tiden. Det fanns ju mycket annat att tänka på.
Judas tyckte det var kul med VIPS, fastän han inte förstod riktigt allt.

Var Guds barn på ditt eget sätt!
Jesus visste hurdana de var redan när han bad dem bli hans vipsare. Han älskade varenda en och ville ha alla med.
Han lovade att göra dem till starka, modiga och kärleksfulla människor som visste vem Gud är. Och han gjorde det också.
Jesus ville inte ha dem likadana, men han ville ändå att de skulle likna honom och hans far. Som helsyskon kan likna varandra och sina föräldrar, fast de är olika.
På samma sätt är det med dig. Jesus vill göra dej till Guds barn, men på ditt eget sätt.

Ur vipsarens handbok © Stanley Almqvist